• Slide 0
  • Slide 1
  • Slide 2
  • Slide 3
  • Slide 4
  • Slide 5
  • Slide 6
  • Slide 7

Uncategorised

De maand januari wordt wereldwijd ervaren als somber. In het midden van de maand januari kent men vanuit de sector psychologie het begrip ‘Blue Monday’. Dit is een dag waarop gevoelens van depressie en neerslachtigheid speciaal onder de aandacht worden gebracht. 

Hoewel niet wetenschappelijk bewezen, blijkt dat de negatieve gevoelens mede versterkt worden door het dikwijls grauwe en grijze weer. De reclamewereld en winkels grijpen deze dag aan om kortingen te geven of producten aan te prijzen waar mensen zich naar men hoopt gelukkiger door zouden voelen. 

Stichting ‘De Barneveldse Beiaard’ draagt een muzikaal steentje bij door op de eerste vrijdag van de nieuwe maand een programma te brengen met Happy Music. Boudewijn Zwart heeft thuis een opnameband ingespeeld op piano en zal hiermee op het carillon samenspelen. Muziek om even weg te zweven van de zorgen. 

Het programma opent met ‘Badinerie’, het vrolijkste stuk van Johann Sebastian Bach dat wonderlijk genoeg in mineur staat. Daarnaast klinken blijmoedige klassieke composities en internationaal bekende liederen die met geluk te maken hebben. 

Kom dus naar het Torenplein in Barneveld en vergroot uw geluk door gebruik te maken van een gratis kopje koffie of thee, aangeboden voor de eerste 30 bezoekers door Sofia’s.  Wij maken er een feest van!

Over het ontstaan van Barneveldse Oude- of Sint Odulphuskerk is weinig bekend. Verondersteld mag worden dat vroegere bewoners van deze streek, nadat zij tot het christendom waren overgegaan, aanvankelijk op een verhoogde plaats een kapel gesticht hebben. De toren van deze kerk dateert vermoedelijk uit de dertiende eeuw. Ze werd vele malen ten gevolge van blikseminslag door brand geteisterd, maar steeds weer in oude luister hersteld. Zo wordt blikseminslag gemeld in 1653, 1683, 1818 en 1827. In 1828 is de toren geheel herbouwd en kreeg hij zijn huidige vorm. Naast de invloeden van de tijd gedurende de vele eeuwen van zijn bestaan moet de blikseminslag die in 1827 plaatsvond, mede de noodzaak hiertoe zijn geweest.
Toren en kerk zijn bouwkundig de eeuwen door met elkaar verbonden geweest. In niet mindere mate was de verbondenheid geschiedkundig aanwezig met de bewoners van streek en dorp vanaf hun ontstaan. Gevechten en noodweer teisterden beiden herhaaldelijk in allerlei opzichten en lieten hun sporen na. De gevechtshandelingen vonden in en om kerk en toren plaats. Zo leed de kerk grote schade toen de Utrechtsen in de strijd tegen Gelderland in het jaar 1421 Barneveld, Voorthuizen en Terschuur afbrandden. Het gebouw werd daarna hersteld, maar was opnieuw betrokken bij gevechtshandelingen in 1482, waarover de geschiedenis meldt: 'Jan van Schaffelaar springt van de toren te Barneveld'.
Na de herbouw van de toren in 1828 werd hij opnieuw door noodweer getroffen in het jaar 1870.

De onderste drie, van de later in totaal gebouwde vijf geledingen van de toren, werden omstreeks de dertiende eeuw in de Romaanse stijl opgetrokken. De bovenste twee volgden zeer waarschijnlijk in de vijftiende eeuw. De bogen van de galmgaten zijn een beetje spitsvormig. De uiteindelijke bekroning werd een naaldspits met een koepel. De muren zijn versierd met uitgewerkt metselwerk bestaande uit lisenen en rondboogfriesen. In de twee meter dikke muur van de onderste geleding voerde vanuit de kerk een ingemetselde trap naar de ruimte boven het gewelf, vijftien meter hoog. Met ladders is de ongeveer twintig meter hoger gelegen trans, de omloop op de toren, bereikbaar gemaakt. Tot deze hoogte zijn de muren anderhalve meter dik. Drie houten zolderingen met zware eiken balken, die ook de vier luidklokken en de twintig meter hoge spits dragen, werden in deze muren gelegd. De punt van de spits is momenteel ongeveer vijf en vijftig meter boven de begane grond. Tot 1930 bestond de bekroning van de spits uit een opengewerkte koepelvorm. In dat jaar is deze vervangen door een uivormige. Het ontwerp daarvan was van de toenmalige gemeente-architect G. Leijsen.

Eén van de twee  grootste luidklokken is gedateerd 1665 en weegt 2500 kilo. Het verdere opschrift luidt: "Zo menigmaal gij hoort den helderen klokkenslach - gedenk aandachtiglijk aan uwen jongsten dach." De tweede, de zogenaamde ‘hele-uurs-klok’ draagt het jaartal 1711 en het opschrift: "Ik roep door mijn geluid tot Jezus woord Zijn bruid. De dooden ik beween - 't zij grooten, hetzij kleen".
In de Franse tijd, aan het einde van de achttiende eeuw, is volgens een decreet de toren in eigendom overgegaan naar het burgerlijk bestuur. De toegang tot de torentrap vanuit de kerk is in 1850 dichtgemetseld. Sindsdien was de toren alleen te beklimmen met houten trappen vanuit de ruimte onderin de toren.

Restauratie

In 1961/1963 vond een restauratie plaats, onder leiding van architect ir T. van Hoogevest. Het metselwerk van de toren en de trans werden hersteld, de spits geheel vervangen. Het carillon werd vanuit de klokkenkamer bij de luidklokken, overgebracht naar het bovenste deel van de spits onder de uivorm. Daar bevindt zich vanaf die tijd ook de speeltafel van de beiaard. De wijzerplaten van het uurwerk, voorheen aan de trans bevestigd, werden tegen de spits aangebracht. De toegang tot de toren over de stenen trap in de muur werd na 110 jaar weer in ere hersteld, bereikbaar door een buitendeur, die aan de voet van de toren aan de noordzijde werd aangebracht. Omdat de houten trappen in de onderste torenkamer verwijderd werden, moest een andere opgang gemaakt worden die toegang kon geven tot het orgel in de kerk. Deze werd gevonden door het aanbrengen van een wenteltrap in de muren van de westgevel van het schip en de aangrenzende toren.

Video Kerkklokken Oude Toren (bron: Niels van der Giessen)

 

Op de eerste vrijdag van het jaar, 3 januari a.s., beginnen we het (Beiaard)jaar 2025 met de klanken van orgel, piano en carillon. Boudewijn Zwart heeft van tevoren een opname gemaakt op de geluidsband. Hij bespeelt zowel het orgel als de piano en dit klinkt vrijdagavond tijdens het Beiaard-PLUS-Concert ‘live’ vanaf de toren samen met de beiaardklanken.

Het programma bevat nieuwjaarsmuziek van de Weense walskoning Josef Strauss. Daarnaast klinken geestelijke liederen en diverse psalmen als terugblik op het oude jaar en ter bemoediging voor het nieuwe jaar. Het concert opent met een feestelijk Italiaans Concerto van Benedetto Marcello. 

 Kom wandelen in het centrum van Barneveld tijdens deze eerste koopavond van het nieuwe jaar of neem plaats op de bankjes op het Torenplein. Voor de eerste 30 bezoekers is er weer gratis koffie of thee bij Sofia’s.

Het bestuur en de beiaardier wensen u een goed, gezond en vooral ook vredig 2025 toe.

 

We kijken met heel veel plezier terug op het schitterende concert van vrijdag 22 november in de zaal van het Raadhuis (zie het menu onder Foto's en sfeer).

Wat hebben Agata, Antonio (en Annie) en Boudewijn prachtige muziek laten horen!

Nogmaals onze welgemeende complimenten voor het virtuoze muziekgezelschap dat ons heeft laten genieten van diverse weergaloze composities. 

En terwijl we nog aan het nagenieten zijn, mogen we u ons volgende concert alweer aankondigen.

Het Beiaard-PLUS concert van december is namelijk een week naar voren gehaald en vindt komende vrijdagavond (29 november 2024) al plaats.

Onze beiaardier Boudewijn Zwart en zijn collega Annie Gao uit Amerika gaan in deze donkere dagen zorgen dat de Spaanse zon een beetje doorbreekt. Ze spelen muziek van Sinterklaas & zijn Tijdgenoten. Naast bekende liedjes over stoomboten en pepernoten, klinkt ook zonnige muziek zoals het ‘Recuerdos de la Alhambra’ van de Spaanse componist Francisco Tarréga. Daarnaast hoort u gitaarmuziek van Isaac Albeniz met zijn opzwepende compositie ‘Asturias’. Hoogtepunt van het programma is het Capricio Espagnol van Nicolaas (jawel) Rimsky-Korsakoff. Dit is een compositie waaraan beide musici (de één op de piano en de ander op de beiaard) in virtuoos opzicht de handen/vuisten vol hebben. Geniet van een feestelijk Sinterklaaskoopavond-programma dat nét weer even anders is dan alleen maar Sinterklaasliedjes. Enthousiast nodigen we u uit. Voor de eerste belangstellenden is er weer koffie of thee bij Sofia. Het heerlijk avondje komt alvast naar Barneveld. Het programma vindt u hier. Hartelijk welkom!

Raadhuis_2024.png

Vrijdagavond 22 november bent u van harte welkom voor een warm en sfeervol concert in de trouwzaal van het Raadhuis van Barneveld rond het thema 'Bach in Barneveld'. Bij dit concert speelt beiaardier Boudewijn Zwart op de kamerbeiaard. 
Hij krijgt muzikale versterking van de Amerikaanse beiaardier/pianist Agata Sorotokin en de Italiaanse cellist Antonio Pellegrino.
Antonio en Agata studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. 
Daar specialiseren zij zich in historische uitvoerings- en improvisatiepraktijken uit de zeventiende en achttiende eeuw. 
Antonio volgt een master barokcello onder leiding van Lucia Swarts en studeert viola da gamba bij Mieneke van der Velden. 
Agata concentreert zich op vroege keyboards met Bart van Oort (fortepiano) en Fabio Bonizzoni (klavecimbel). 

De muzikanten hebben een gevarieerd programma samengesteld waarin virtuositeit wordt afgewisseld met melancholie. 
Er klinken uiteraard werken van Bach, maar ook van andere componisten uit de muziekgeschiedenis.
Het concert begint om 20.00 uur en is gratis toegankelijk. Een programmaboekje ontvangt u bij binnenkomst. Koffie en thee wordt u ook aangeboden.

Het laatste Beiaard-PLUS-Concert van dit jaar stond gepland voor 6 december. Het moet helaas worden verzet naar 29 november, omdat Boudewijn op 6 december in het buitenland vertoeft. Annie Gao zal weer even voor een aantal weken  in ons land zijn. Boudewijn en zij zullen de 29e voor een mooi Spaans programma zorgen. Dat wordt u later nog toegezonden.

Een sfeerimpressie met foto's van het vorige Beiaard-PLUS-Concert vind u via het menu onder Foto's en sfeer

Meer artikelen …